Persondatapolitik

1. Generelt

1.1. Denne persondatapolitik (herefter ”politikken”) finder anvendelse på Sønderjysk Biogas A/S’ indsamling og behandling af information om leverandører og kunder.

1.2. Politikken angiver hvilke kategorier af information der indsamles om leverandører og kunder, samt hvor længe persondata opbevares, mv.

2. Stam- og kontaktoplysninger

Sønderjysk Biogas Bevtoft A/S, Langvej 65, 6542 Bevtoft
CVR:36704632
E-mail: info@sbgas.dk
Tlf.: +45 7370 9011

3. Typer af persondata, som indsamles og behandles

3.1. Vi indsamler og behandler en række oplysninger for at kunne opfylde aftalen med leverandøren/kunden. Disse oplysninger omfatter bl.a.:

3.2. Hvor der indsamles data om leverandører, som er juridiske personer, indsamles:

3.2.1. Navn
3.2.2. CVR-nummer
3.2.3. Adresse
3.2.4. E-mail og telefonnummer
3.2.5. Kontonummer

3.3. Hvis der indsamles data om kunder, som er fysiske personer, indsamles:

3.3.1. Navn
3.3.2. Adresse
3.3.3. E-mails og telefonnummer
3.3.4. Kontooplysninger

4. Formål med behandling af persondata

4.1. Vi indsamler, behandler og opbevarer kun de persondata, der er nødvendige for at opfylde aftalen med leverandøren eller kunden.

4.2. Derudover kan det være bestemt ved lovgivning, hvilken type data der er nødvendig at indsamle og opbevare for vores forretningsdrift, herunder f.eks. bogføringsloven.

5. Vi sletter persondata, når de ikke længere er nødvendige

5.1. Vi sletter persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var årsagen til indsamlingen. Det vil som udgangspunkt være efter endt forretningsforbindelse eller kundeforhold. Data til brug for regnskabsmateriale opbevarer vi dog altid i mindst 5 år af hensyn til efterlevelse af reglerne i bogføringsloven.

6. Videregivelse af persondata

6.1. Vi videregiver og overlader persondata til samarbejdspartnere og andre aktører, hvis det er nødvendigt for at opfylde aftaler med leverandører eller kunder.

6.2. Vi kan vælge at benytte underdatabehandlere, herunder udbydere af software, webhosting, backup, sikkerhed og opbevaring. Når der anvendes databehandlere, sker det kun ud fra specifikke formål, og det er stadig vores ansvar, at kundens oplysninger behandles i overensstemmelse med gældende lovgivning og nærværende persondatapolitik. Vi videregiver ikke persondata til formål, som ikke følger af aftalen – fx videregivelse til andre til brug for deres markedsføring – medmindre vi har aftalt det med leverandøren/kunden i forbindelse med indsamlingen af persondata, eller der er indhentet udtrykkeligt samtykke hertil fra leverandøren/kunden efter at have informeret denne om, hvad dennes data vil blive brugt til.

6.3. Leverandøren/kunden kan til enhver tid bede os stoppe videregivelsen af personoplysninger, uanset at det er aftalt, eller leverandøren/kunden på anden vis har samtykket til det.Vi indhenter dog ikke leverandørens/kundens samtykke, hvis vi er retligt forpligtet til at videregive persondata, fx som led i en lovpligtig indberetning til en myndighed.

7. Ret til at få adgang til persondata

7.1. Leverandøren/kunden har til en enhver tid ret til at få oplyst, hvilke data vi behandler om vedkommende, hvor de stammer fra, og hvad vi anvender dem til. Leverandøren/kunden kan også få oplyst, hvor længe vi opbevarer persondata, og hvem, der modtager data om leverandøren/kunden.

7.2. Adgangen kan dog være begrænset af hensyn til andre personers privatlivsbeskyttelse, til forretningshemmeligheder og immaterielle rettigheder. Leverandøren/kunden kan gøre brug af rettigheder ved at henvende sig til os.

8. Ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet

8.1. Hvis leverandøren/kunden mener, at de persondata, vi behandler, er unøjagtige eller urigtige, kan leverandøren/kunden naturligvis henvende sig til os og få dem rettet.

8.2. I nogle tilfælde vil vi have en forpligtelse til at slette persondata. Det gælder fx, hvis samtykke trækkes tilbage. Hvis leverandøren/kunden mener, at data ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som vi indhentede dem til, kan leverandøren/kunden bede om at få dem slettet. Leverandøren/kunden kan også kontakte os, hvis leverandøren/kunden mener, at persondata bliver behandlet i strid med lovgivningen eller andre retlige forpligtelser.

9. Ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af persondata

9.1. Leverandøren/kunden har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af persondata. Leverandøren/kunden kan også gøre indsigelse mod vores videregivelse af data til markedsføringsformål. Hvis indsigelsen er berettiget, stopper vi med behandlingen og sletter persondata, medmindre vi forpligtet efter lovgivningen til at opbevare dem.

10. Ret til dataportabilitet

10.1. Leverandøren/kunden har ret til at modtage de persondata, som er stillet til rådighed for os og dem, som vi har indhentet hos andre aktører på baggrund af leverandørens/kundens samtykke.

11. Generelt om brug af rettigheder

11.1. Hvis leverandøren/kunden ønsker at få adgang til data, få dem rettet eller slettet, eller at gøre indsigelse mod vores databehandling, undersøger vi om det er muligt og giver svar på henvendelsen så hurtigt som muligt og senest en måned efter, vi har modtaget henvendelsen.

12. Ret til at klage til Datatilsynet

12.1. Leverandøren/kunden har ret til at klage til Datatilsynet, hvis leverandøren/kunden mener, at Sønderjysk Biogas Bevtoft A/S’ behandling af personoplysninger ikke lever op til lovgivningens krav.

12.2. Klage kan indgives til Datatilsynet her: https://www.datatilsynet.dk/borger/klage/saadan-klager-du

Scroll to Top